Alla inlägg den 14 mars 2009

Av Anders - 14 mars 2009 23:55

Så vacker. Får mig att tänka på min mor och syster som redan har hunnit lämnat den här världen...

Av Anders - 14 mars 2009 23:43

Jag är idag

Jag är som en dag som är denna Idag

Min tid här är flyktig,
tiden är det enda jag har tills min dag är till ända

För de som betydde något för mig Igår,
men som Idag ej finns mer är jag dagen efter

I denna Imorgon finns jag själv inte längre,
då det är en dag reserverad för andra.

Av Anders - 14 mars 2009 23:41

mmmmm...

Av Anders - 14 mars 2009 22:35

En sak som jag har lärt mig är att när jag fokuserar på en sak jag vill uppnå så kommer de bästa resultaten då jag sätter upp ett mål för det.

 På något sätt så verkar de flesta av oss fungera på det sättet.

Ofta så tänker vi inte ens på det i vardagen, för på ett omedvetet plan så sätter vi ändå upp olika enkla mål.


StartSom när vi tänker på att vi ska ta oss upp på övervåningen så hamnar vi bara plötsligt där.

 Ingen gång har vi stannat till och undrat hur vi ska klara av att lyfta rätt fot och tillräckligt högt inför det första trappsteget. Kroppen vet redan vad som behöver göras när vi sätter upp vårt mål och bara leder oss dit när vi bestämt oss - och dessutom helt friktionslöst då kroppen är tränad och redan vet hur den ska bära sig åt.


hinderEn del fixerar vi de hinder som finns mellan nu och målet. Jag vill se på det lite annorlunda.

 Hinder finns det självklart, precis som att trappsteg kan vara ett hinder för den som inte tror att foten går att lyfta på.

Men jag litar på att bara jag ser till att ha rätt resurser nära mig och känner starkt för det jag vill uppnå så kommer jag ta mig dit. Jag behöver alltså inte stånga mig blodig vid de hinder jag möter och dessutom så ändrar oftast hindren karaktär när målet är tydligt förankrat.


Allt blir bra till slut, och är det inte bra så är det inte slut.


Jag har sedan förra sommaren haft ett mål att må bättre genom att få upp flåset och gå ned minst 10 kilo i vikt.

Jag hade lagt en del tid åt träning på gym men sedan insett att jobbet på sågen egentligen gav mig mer förbränning.

Idag så var det nästan ett halvår sedan jag vägde mig sist...

Utgångspunkten var mina 114 kilo under augusti.

Idag väger jag 98 kilo utan att ha ändrat något på vad och hur mycket jag äter!

mål! 

Skit i planer och metoder. Sätt upp mål, förankra dem känslomässigt, visualisera dem och låt din kropp få jobba ihop med ditt undermedvetna (ibland samma sak som sunda förnuftet och magkänslan) så når du långt.


Tips:

Vill man vara lite mer strukturerad så kan man dessutom träna på att visualisera mål och formulera handlingsplaner:
Visualisera och definiera målet för vad du vill uppnå och vad det är som driver dig att uppnå just det målet.
Börja därefter dela in i delmål, som små mätbara hållplatser mellan nuet och när målet ska uppnås. Börja gärna från målet och jobba  dig bakåt. Släpp taget om HUR och släpp istället fram din inre bild och känslan du vill ha. Hur'et tar du hand om senare.

När du antecknar ska alltså bilden och känslan beskrivas, inte hur du löser saker.

Alla faktabaserade och reella utmaningar du upptäcker som du känner behöver extra planering och omhändertagande noteras särskilt (t ex körkort, högskoleprov, lån, tillstånd etc) - släpp taget om dem just nu så de inte stoppar dig. Du kan ta hand om dem senare i din plan.
Fortsätt hålla kvar vid bilderna och känslorna som är viktiga för ditt "vill".

Presentation

Omröstning

Vill du sluta med nikotinet?
 Nej, jag har aldrig använt nikotin
 Nej, jag har redan befriat mig från nikotinet
 Nej, jag trivs med att använda nikotin
 Ja, jag vill inte vara nikotinist längre

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards