Direktlänk till inlägg 23 maj 2009

En stor skit?

Av Anders - 23 maj 2009 22:53

Min fru sa en gång till mig för många år sedan "Anders, förut så var du en liten fjärt, men nu är du en stor skit".

Det kan vara så att man behöver vara svenskt infödd för att känna av nyanserna i hennes ordval?

Trots att jag ändå är svensk så tog det mig år innan jag förstod vad hon menade.

Jag bad henne om att förklara, och det enda hon sa var "den dagen du kommer på vad jag sa så kommer du förstå vad jag menade. Jag ger dig inga svar, du får komma på det själv"


för två år sedan kom jag på vad hon sa...


Nu skulle jag kunna vara elak och låta dig få fundera på samma sätt som jag fick göra under flera år...  ;)


Nå, saken var ju den att jag inte längre var en "liten fjärt", det vill säga att jag inte var en svag och blyg liten rookie efter ett antal år som både officer, make och pappa.


Men att vara en "stor skit" kan också betyda olika saker i sammanhanget.

Antingen betyder det att jag är en stor skitstövel, eller så betyder det att jag har växt ifrån rookien och växt på mig.

Så vilket av de två var det, undrade jag?


Svaret var mycket enklare än vad jag trodde

Att jag var den av de två som jag ville vara.

Ibland ville jag vara den slyngeln som inte visste bättre, ibland den mogna mannen som tog ansvar.

Och man kan som svensk säga med stolthet att man är en stor skit, och annars säga med skam att man är en stor skit

Det är vad man vill vara, vad man väljer att vara, som betyder något.


Jag väljer numera att med stolthet säga att jag är en stor skit, mest för att jag har grå hår på mitt huvud som gör att jag väger runt 100kilo...ummmm?



/Tack Ilkka för din Finländska inspiration  ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 30 juli 2009 14:23

Jag överväger att flytta min blogg till en ny plats nu? Så, jag testar en ny plattform och får se om jag trivs ännu bättre med den.   Kolla gärna in min nya testblogg på http://i5hammer.wordpress.com/ ...

Av Anders - 30 juli 2009 02:01

Hädanefter så kommer jag att antingen ge kramar och/eller komplimanger till de i min närhet som törs och orkar dela med sig av sin positiva energi.   Jag har börjat förstå att de som sprider det positiva för sällan får det gensvar de förtjänar. För m...

Av Anders - 24 juli 2009 17:58

Jag tänker, alltså finns jag - ett berömt citatMen att tänka tycker jag inte alltid är lika mycket värt som att känna, samt att jag tror att allt levande (djur i alla fall) inte tänker men absolut känner.   Smärta och njutning är släkt med varandra, ...

Av Anders - 24 juli 2009 17:03

Takidas nya singel   Bra röst, bra komp....men lite anonym låt, eller växer den med lyssnandet kanske?     ...

Presentation

Omröstning

Vill du sluta med nikotinet?
 Nej, jag har aldrig använt nikotin
 Nej, jag har redan befriat mig från nikotinet
 Nej, jag trivs med att använda nikotin
 Ja, jag vill inte vara nikotinist längre

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards