Alla inlägg den 6 februari 2009

Av Anders - 6 februari 2009 13:36

"Det går inte!"
"Jag kan inte!"


Vad baserar du den typen av uttryck på egentligen?
Har du försökt ännu?
Om du inte har försökt så vet du ju faktiskt inte?
Om du har försökt men inte klarat av det, har du provat igen?
Om du inte har provat igen så vet du ju inte om det krävdes mer än ett försök?
Om det inte gick när du provade igen försökte du då på ett nytt sätt?


Accepterar du bara att spiken går i vid första och enda slaget...och

använder du ens en hammare egentligen?


Tomas Edison och glödlampan är en klassisk anekdot.
Efter att äntligen ha uppfunnit glödlampan efter 1000 försök blev han tillfrågad hur det kändes att ha misslyckats så många gånger i sina försök att uppfinna glödlampan.
Edison ska ha svarat trotsigt "Misslyckats!? Nej, jag har lyckats lära mig 999 olika sätt att inte göra en glödlampa"


När vi yttrar meningar med ordet "inte" så brukar det oftare handla om vår egen inställning där vi redan har gett upp innan vi ens har försökt.
För att skydda oss från smärtan av ett misslyckande så kletar vi på oss uttryck som förvarnar om vårt misslyckande i syfte att bilda ett skyddande lager för vårt känsliga ego. När vi sedan inte lyckas, som vi ju faktiskt redan i förväg hade bestämt oss för, så kan vi som förväntat briljera med "Vad var det jag sa!?" eller ägna irrelevant uppmärksamhet till omständighetsbeskrivningar.

Jag KAN!

En första förutsättning för att faktiskt lyckas är att först bestämma sig för att lyckas.

Det betyder fortfarande inte att man med all säkerhet kommer att nå dit man vill ...i första försöket...men det skadar ju inte att inrikta sig själv åt rätt håll, eller hur?
Istället för att i förväg rationlisera bort din framgång och ge upp p g a begränsade inre övertygelser,lathet eller feghet - börja med att säga Vad behöver jag för att lyckas med det här?

Få saker i livet kommer gratis - vill du något så får du baske mig vara beredd att kämpa för det!


I grunden kan vi alla hur som helst stryka ordet INTE och se hur det lilla enkla knepet snabbt börjar förbättra vårt liv. Bland annat för att det känns klart bättre att utgå ifrån att allt jag vill uppnå går att uppnå - prova själv vet ja!

Presentation

Omröstning

Vill du sluta med nikotinet?
 Nej, jag har aldrig använt nikotin
 Nej, jag har redan befriat mig från nikotinet
 Nej, jag trivs med att använda nikotin
 Ja, jag vill inte vara nikotinist längre

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards