Alla inlägg den 7 februari 2009

Av Anders - 7 februari 2009 15:35

Jag såg på avsnitt två av ett jättetrevligt TV-program på SVT idag.

Musikmixen heter det med 1 Giant Leap av Duncan Bridgeman och Jamie Catto.


Många kloka saker uttrycktes där och blandades med skön musik från olika delar av världen.


Läraren&artisten Bhagavan Das  uttryckte i programmet en sak som jag känner starkt för. Han sa något i stil med:

Att bekymra sig är att be om någonting man inte vill ha. 

Sluta be om det du inte vill ha!

Ge dig hän bara!


Författaren Eckhart Tolle sa vidare:

Inse att våra tankeprocesser vållar dig lidande.

Att kämpa emot hjälper inte.

Man måste bli vän med smärtkroppen.

Då omvandlas den och man frigörs från den.


Komikern&skådespelaren Billy Connolly sa också:

Emotionell smärta är nog allra svårast att bli kvitt,

för den är ett självförvållat sår


Deras synsätt stämmer väl med hur jag väljer att betrakta den starka kopplingen mellan Tanke, Känsla och Kropp, som påverkar hur vi förhåller oss till oss själva och responderar med omvärlden.


Här är länken till Musikmixen-avsnitt 2 på SVT's hemsida  23:18min

(tillänglig t o m 2009-04-12)

Presentation

Omröstning

Vill du sluta med nikotinet?
 Nej, jag har aldrig använt nikotin
 Nej, jag har redan befriat mig från nikotinet
 Nej, jag trivs med att använda nikotin
 Ja, jag vill inte vara nikotinist längre

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards