Alla inlägg den 10 april 2009

Av Anders - 10 april 2009 00:41

Intressant musik....hmmm


Av Anders - 10 april 2009 00:32

En tobaksanvändare kan säga Jag vill verkligen sluta men menar oftast Jag önskar att tobaken inte förgiftade mig.


En tobaksanvändare kan säga Jag drar i mig ganska lite nuförtiden och använder mest bara light men glömmer att avsluta meningen med det underförstådda så nu är det lugnt att jag ökar intaget igen.


En tobaksanvändare kan bekymmersamt säga Jag fixar inte abstinensen utan väljer hellre vägen mot den kvalfyllda död i KOL eller lungcancer som troligen väntar med en avvärjande känsla av immunitet.


En tobaksanvändare kan säga Jag kan sluta när jag vill men lägger ändå inte märke till att en ny cigarett är tänd i mungipan, eftersom beteendet sitter så djupt inrotat att medvetandet inte ens registrerar detta.


Alla liknande föreställningar är bara olika sätt att vara falsk mot sig själv genom att mixtra med sin egen självbild för att den inte ska kännas alltför obekväm.

Många blir förbannade när de blir påkomna i sin falska självbild, andra ignorerar det och en del fattar inte bättre.


Lämpligt kan vara att först och främst acceptera att man faktiskt brukar tobak.

Kan man erkänna det för sig själv (och andra) så skapar man en ärligare utgångspunkt. Man är fortfarande fri att sedan att njuta av sitt tobakbruk fullt ut om man vill och slipper samtidigt leva med sin förnekelse. Bara att vara ärlig mot sig själv och njuta minskar antagligen risken för allvarliga sjukdomar något och ökar beslutsamheten om att leva ett bra liv, även om det kanske blir kortare än det kunnat ha blivit utan tobaken.


Vill man verkligen sluta med tobak så vill man inte sluta med tobak utan man vill egentligen bli fri från giftet som förleder en att tro den är ens vän. Vi vet ju ändå med förståndet att den i själva verket är en manipulativ j--la mördare, men behöver hjälp att föstå det känslomässigt också.

I meningsuppbyggnaden "sluta med" gömmer vi dessutom ett illfult litet ankare i form av saknad, i motsats till "befria sig från" som bara är befriande.


 

Jag befriade mig själv hösten 2006 efter 26 års fångenskap och mitt liv HAR blivit bättre.


Presentation

Omröstning

Vill du sluta med nikotinet?
 Nej, jag har aldrig använt nikotin
 Nej, jag har redan befriat mig från nikotinet
 Nej, jag trivs med att använda nikotin
 Ja, jag vill inte vara nikotinist längre

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards