Alla inlägg under april 2009

Av Anders - 8 april 2009 18:14

A little boy goes to his father and asks 'Daddy, how was I born?'  
The father answers, 'Well, son, I guess one day you will need to find out anyway!  Your Mom and I first got together in a chat room on Yahoo.  Then I set up a date via e-mail with your Mom and we met at a cyber-cafe.  We sneaked into a secluded room, where your mother agreed to a download from my hard drive.  As soon as I was ready to upload, we discovered that neither one of us had used a firewall, and since it was too late to hit the delete button, nine months later a little Pop-Up appeared that said:  


you got male


'You got Male!' 

Av Anders - 8 april 2009 16:41

Av Anders - 6 april 2009 20:54

Ingen är född med sina övertygelser och åsikter utan det är något vi alla skapar åt oss själva på vår resa genom livet.
De som inser detta triviala lilla faktum bjuder sig själva på en fördel mot andra = full rörelsefrihet ifrån begränsande övertygelser, statiska referensramar och (van-)föreställningar.


De av oss som dessutom är ödmjuka nog att förstå att övertygelserna vi bär på alltid kan förändras och därför också ständigt bör ifrågasättas förstår också att vi aldrig kan tappa ansiktet den gången vi ändrar vår uppfattning.

Att ändra åsikt betyder inte helt självklart att man är velig eller obeslutsam. Det kan lika gärna innebära att man har lätt för att omvärdera en situation när nya fakta presenteras. Då är det inte längre en svaghet utan snarare en styrka.


Just det där med att tappa ansiktet är för övrigt något vi var och en lägger på oss själva som ett hinder. Ingen annan ger oss den känslan, vilket samtidigt påvisar att vi är själva de enda som kan välja att sluta att ha den känslan.

En vanlig fälla många sätter sig i är att tro att åsikten beskriver vem vi är.

Det som beskriver oss är i själva verket hur vi kommit fram till vår åsikt.


åsikterJag strävar gärna med att jobba på att positionera mig då jag känner mig obekväm i mina åsikter, så pass att jag kommer i fas med mina känslor och den omvärldsinsikt jag skapar för mig själv.

Jag jobbar ständigt på bildande av tydliga åsikter genom kaotiska inre diskussioner med mig själv,  men bara i frågor som rör&berör mig.


Jag blir oftast förvirrad när jag irrar mig iväg på dessa inre diskussioner, men efter att mitt medvetna Jag fått röra till det ett tag så brukar till slut mitt undermedvetna Jag skapa ordning.

Den andra sidan av myntet är att jag faktiskt både passivt och aktivt väljer bort frågor att ha åsikter i. Det är inget jag bekymrar mig för - det är faktiskt okej att inte ha någon åsikt förrän det känns rätt att ha en, även om detta kan vara svårt att förstå för de i min omgivning som känner sig rörda&berörda i en åsikt jag inte engagerar mig i.


Kommentar:

Läget mellan vakenheten och sömnen (precis innan man somnar alltså) bör absolut inte underskattas, eftersom det är där och då vårt medvetna Jag gör vaktavlösning med det undermedvetna Jag!

Det skulle också kunna kallas för "Heureka-läget" där många goda idéer slår ned som en blixt från klar himmel. Detta beror på att vårt undermedvetna av naturen har tilldelats gigantiskt mycket större resurser för att bearbeta, analysera och konkludera våra tankeprocesser. 

Så, precis när våra två medvetanden möts i dörren mellan vakenhet och sömn så sker en överlämning av information, ibland i form av en lösning på något som vi har gått och klurat på ett tag.

(Ett tips är att ha ett anteckningsblock&penna på sängbordet, eftersom de goda idéerna och konklusionerna ofta har en tendens att bli bortglömda när man vaknat igen)

Av Anders - 5 april 2009 20:20

Idag bestämde jag mig för att ta vårens första löpsteg.

Ett alldeles perfekt tillfälle nu när jag var ledig och utvilad samt gångvägarna i princip snöfria.

Till min förtjusning så upptäckte jag att jag kunde få på mig de löparkläder jag inte fick plats i förra sommaren.

Jag tyckte jag såg riktigt snabb ut i spegeln innan jag gav mig ut på min lilla premiärrunda.

joggingDe första 10minuterna gick riktigt bra, även om den kalla blåsten fick mina lår att kylas ned så pass att jag nästan blev stel.

Men så inträffade det dråpliga!

Jag möter två damer som uppenbarligen inte hade tid att maka på sig på gångvägen eftersom de var fullt fokuserade på att konversera med varandra.

Det får jag ju anta är en precis lika fullgod ursäkt som att bli befriad från ansvar vid bilkrock om man bara påvisar att man var upptagen med att lyssna på bilradion...eller?


Nå, käck som jag lurar mig själv att tro att jag är så siktar jag snabbt till vänster om detta ytupptagande par i damer för att undvika att störa dem. Jag hinner förvisso uppfatta ett lite flak av snö&is och tänker särskilt på att dra ned längden på löpstegen något för att inte halka där.

Det jag inte hade räknat med var att det relativt tjocka isflaket hade tinat underifrån, varvid dess yttersta bit knäcks när min högra fot sätts ned på den.

Min fot halkar inte utan viker sig istället pga vinkeln den brutna isbiten skapar.

Jag faller som en fura rakt ned på den grusade asfalten.

DÅ uppmärksammar faktiskt damerna mig...nåja, lite försent kan tyckas, ha ha!


Så, resterande delen av joggningen blir inte fullt så njutbar som jag hade planerat - värkande och svullen fotled på ena sidan och svidande skrapsår på andra sidan.

Tro inte att jag avvek från min målsättning för det - 30 minuters jogging skulle jag minst göra och det blev ändå 35!


På något konstigt sätt så är jag rätt nöjd ändå.

plåsterNär jag summerar dagen så påminner min kropp mitt medvetande om att det känns mysigt, inte minst för att jag unnade den ett välgörande varmt Myrten-skumbad efter joggingturen samt plåstrande om skrapsåren ordentligt med kompress och plåster.


Jag tänker (och det svider lite) alltså finns jag.




Av Anders - 1 april 2009 21:23

Stolt kärlek till sitt barnFöräldraskapet tycker jag är så fantastiskt underbart.

Jag förundras fortfarande över att jag någonsin kan ha levt ett liv utan mina bägge döttrar?

 Jag älskar dessa mina barn så starkt och de ger mig så mycket tillbaka.


Idag fick jag t ex ett MMS i form av en supersöt video på mitt jollrande barnbarn, skickat från min äldsta dotter.

Jag inser att hon redan börjat inse samma saker som jag har gjort om föräldraskapet...


Senare på kvällen fick jag uppleva hur strålande min yngsta dotter var på scenen under ett uppträdande arrangerat med hennes skolklass.


De bidrar verkligen stort till att göra livet gött att leva :)


Tack för att ni blev just mina två underbara döttrar!

Presentation

Omröstning

Vill du sluta med nikotinet?
 Nej, jag har aldrig använt nikotin
 Nej, jag har redan befriat mig från nikotinet
 Nej, jag trivs med att använda nikotin
 Ja, jag vill inte vara nikotinist längre

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards