Alla inlägg under februari 2009

Av Anders - 14 februari 2009 17:35

Oj vad den senaste arbetsveckan tog hårt på mig fysiskt!

Att komma tillbaka in i ett fysiskt krävande arbete efter en veckas sjukfrånvaro kan vara tungt och jag fick verkligen känna den känslan denna gång.

Å andra sidan så blev mitt driv stort att unna mig något extra själavårdande i helgen.

Så, vad väljer jag när jag befinner mig i en del av världen med massor av snö, strålande solsken och 5 små sköna minusgrader?

Jamen självklart tog jag fram min nya utförsåkningsutrustning och begav mig till skidbacken!Skiing


Min yngsta dotter skulle skjutsas till kompis 4,5mil från vår bostad, där det lyckligtvis finns en lagom liten liftanläggning.


Så, nu har jag skapat ännu en härlig dag med fina upplevelser och goda känslor - med ett glädjens nöjda suck!


En god nypa frisk luft med en smaskig bonus alltså ;)

Av Anders - 11 februari 2009 16:37

Av Anders - 11 februari 2009 15:50

Igår på mitt nattskift så hörde jag på radionyheterna att en Kristdemokrat önskade att Statsministern skulle avsluta sina anföranden med GUD välsigne Sverige. Utgångspunkten sägs vara att vi fortfarande anses vara en kristen stat.


Jag kan förstå hennes poäng utifrån hennes perspektiv som kristen, samtidigt som jag håller med dem som inte tycker vi ska blanda stat med religion.

Dels för att jag inte tycker det stämmer med vår grundlag och dels för att jag tycker att religion är en högst personlig sak som skall särskiljas från samhällsintressen.

Andlighet

Jag är övertygad om att vi alla behöver andlighet, men inte nödvändigtvis genom religion.

Det finns många andra vägar för vår andlighet och vad har staten för uppgift att ta parti för bara religion och dessutom bara en av många?

För mig så rimmar det dåligt med vår grundlagstiftade religionsfrihet.


Att vi sedan har en lång historia av kristendom i Sverige tycker jag inte rättfärdigar kristna välsignelser inom politiken. Vi är där vi är idag och historisk "arvsrätt" känns inte som ett adekvat argument i frågan.


Jag är istället stolt över att vår statsmakt fortfarande ställer sig bakom religionsfrihet, vilket går i linje med god värdegrund och mänskliga rättigheter. Denna frihet som innebär att jag kan FRITT välja religionstillhörighet, lika väl välja att inte tillhöra någon religös gruppering alls.


För den skull har jag inget emot kristendom och att människor är kristna. Tvärtom, och precis samma goda sak känner jag för judendom, islam eller vilken annan religion som helst och dess utövare.

Men jag är emot att behöva påtvingas en religion och tycker det ska vara ett personligt fritt val och utan inblandning av politik.


Jag läste för ett tag sedan boken "Kampen för Gud" (org.titel "Battle for God") skriven av Karen Armstrong.

Jag kan rekommendera boken för den som vill få en genom historien tydligare översiktsbild över judendom, Kristendom och Islam, samt hur illa det gått när stat&religion blivit ett.

I boken får vi bl a lära oss att året 1492 inte bara var viktigt p g a den s k upptäckten av Amerika, utan var minst lika viktig för hur Europa förändrades för all framtid. Det året lyckades nämligen den Spanska kronan erövra staden Granada, det sista fästet för Morerna och den sista platsen i Europa där judar, kristna och muslimer levde i fredlig synergi med varandra.

Av Anders - 10 februari 2009 17:35

Måsturbera är härligt uttryck jag fått höra från Lars-Eric Uneståhl.

Ett sätt att elakt sätta fingret på hur vi så lätt sätter måste-etiketten på så många saker i vårt liv.

Men många av våra måsten är inte alltid ett måste, och vi har alltid ett val vi kan göra.

När vi förmår oss att inse detta så upptäcker vi snart att vårt liv oftast är lättare att leva utan de hinder vi själva lägger upp framför oss.


Det finns saker vi faktiskt kan ge efter på.

Finn dem, gör dig av med dem och träna dig själv på att känna igen dem i tid - innan de får stressen att krypa in under ditt skinn.

Av Anders - 8 februari 2009 00:24


HER DIARY: 
Tonight I thought my husband was acting weird.  We had made plans to meet at a bar to have a drink.  I was shopping with my friends all day long, so I thought he was upset at the fact that I was a bit late, but he made no comment on it. 

Conversation wasn't flowing, so I suggested that we go somewhere quiet so we could talk.  He agreed, but he didn't say much.

I asked him what was wrong; he said, 'Nothing.'  I asked him if it was my fault that he was upset.  He said he wasn't upset, that it had nothing to do with me, and not to worry about it.  On the way home, I told him that I loved him.  He smiled slightly, and kept driving. 

I can't explain his behavior.  I don't know why he didn't say, 'I love you, too.'  When we got home, I felt as if I had lost him completely, as if he wanted nothing to do with me anymore.  He just sat there quietly, and watched TV.  He continued to seem distant and absent. 

Finally, with silence all around us, I decided to go to bed.  About 15 minutes later, he came to bed.  To my surprise, he responded to my caress, and we made love. 

But I still felt that he was distracted, and his thoughts were somewhere else.  He fell asleep  I cried.  I don't know what to do.  I'm almost sure that his thoughts are with someone else.  My life is a disaster.


 HIS DIARY:
 Missed a big deer today, but at least I got laid.

Av Anders - 7 februari 2009 15:35

Jag såg på avsnitt två av ett jättetrevligt TV-program på SVT idag.

Musikmixen heter det med 1 Giant Leap av Duncan Bridgeman och Jamie Catto.


Många kloka saker uttrycktes där och blandades med skön musik från olika delar av världen.


Läraren&artisten Bhagavan Das  uttryckte i programmet en sak som jag känner starkt för. Han sa något i stil med:

Att bekymra sig är att be om någonting man inte vill ha. 

Sluta be om det du inte vill ha!

Ge dig hän bara!


Författaren Eckhart Tolle sa vidare:

Inse att våra tankeprocesser vållar dig lidande.

Att kämpa emot hjälper inte.

Man måste bli vän med smärtkroppen.

Då omvandlas den och man frigörs från den.


Komikern&skådespelaren Billy Connolly sa också:

Emotionell smärta är nog allra svårast att bli kvitt,

för den är ett självförvållat sår


Deras synsätt stämmer väl med hur jag väljer att betrakta den starka kopplingen mellan Tanke, Känsla och Kropp, som påverkar hur vi förhåller oss till oss själva och responderar med omvärlden.


Här är länken till Musikmixen-avsnitt 2 på SVT's hemsida  23:18min

(tillänglig t o m 2009-04-12)

Presentation

Omröstning

Vill du sluta med nikotinet?
 Nej, jag har aldrig använt nikotin
 Nej, jag har redan befriat mig från nikotinet
 Nej, jag trivs med att använda nikotin
 Ja, jag vill inte vara nikotinist längre

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards